Meny

För segling

segling

Nyhet!
Se Skärhamn-Malmön under ”Bildreportage” för fler bilder på och texter om segling med Färdiland™

Segling med kajak &aumlr inte s&aring stort i Sverige idag. Det är ett mycket avslappnande, njutbart och effektivt sätt att ta sig fram över stora som små vatten. Kajaker och kanoter har seglats världen över i hundratals år, och med fler och fler långturande och kajaknjutande svenskar kanske en renässans &aumlr p&aring g&aringng här också.

Komponenterna i kajakkärran Färdiland™ kan enkelt alternativt sammanfogas som rigg med mast och bom. Som tillbehör till denna finns ett mycket fint storsegel med en genomgående profilerad latta och fönster. Med seglet följer också skot, skotfäste och en mastfot vilken spänns på kajakens fördäck.

Seglet som är framtaget i samarbete med North Sails är sytt i ripstopnylon för smidighetens och h&aringllfastetens skull, rött för säkerhetens och smutstålighetens skull, samt för att inte blända. Horn och lattändar har flerlagers förstärkningar. Den profilerade lattan sätter buken på rätt ställe och är justerbar. Även uthal och nedhal är justerbara med beslag är från ITW Nexus.

Seglets yta är 0,8 m² vilket ger bra framdrivning, men kr&aumlnd&aring inte vill kr&aumlnga kajaken speciellt mycket. Skotet är elastiskt vilket jämnar ut plötsliga vindbyar. Utan sidobord i vattnet kan man räkna med segling upp till ungefär halvvind. Vinkeln är dock beroende av kajakens form, vindstyrkan och v&aringgorna. Med sidobord eller paddelblad i vattnet kan man räkna med ytterligare högre segling, inte hörgt nog förr att kryssa, men väl förr att klara en udde eller ett sund en bit ovanförr halvvind.

Mastfoten är sydd av remmar i svart polyester och har spännen från ITW Nexus, samt har, för att ansluta till kajakdäckets form, distansklossar i robust polyetenskum med slutna celler. Allt är mycket lätt och snabbtorkande. Mastfoten kombineras vid segling med ett av kärrans hjul som då utgör fäste och lagring för masten. Fyra tremillimeters trimlinor dras genom kajakens fästpunkter på däck och spänns med Clamcleats CL223 och CL260.

Saknas fästpunker på kajaken och man inte vill komplettera med sådana kan tamparna alternativt dras runt skrovet, eller ersättas med remmar som dras runt skrovet. I seglets maststrumpa, halvvägs upp på masten, finns även en ögla insydd för att fästa extra stagning, vilket skulle kunna behövas om kajakens inspänningsmöjligheter för mastfoten är bristfälliga.